رقص و شادی همواره یکی از بخش های جدایی ناپذیر بومی های ایرانی بوده و جزء میراث ناملموس ما بشمار می آید. کردها اما در این رقص ها و مراسم با لباس های رنگارنگ و رقص های متنوع سرآمد این سنت ها هستند بطوریکه بزرگترین مراسم عروسی کردستان با ۸ هزار میهمان را در کارنامه خود ثبت کرده اند. با تریپ باما همراه باشید تا نگاهی بیندازیم به داستان یکی از این رقص ها به نام هله لپه رکی.
رقصهای کوردی یکی از سنت های دیرینه و یادگارهای ارزشمند آریایی هاست. که در میان ملت کورد همچنان محفوظ مانده است و حتی رقص قوم های دیگر مانند آشوری هارا تحت تأثیر قرار داده است.
تاریخچه این حرکات به هزاره دوم و سوم قبل میلاد مسیح برمی گردد. حکیم عمر خیام در نوروزنامه خود می نویسد، فریدون کرد، روزی که ضحاک را اسیر کرد و ایران را از شر او نجات داد مردم با یکپارچگی دسته جمعی شادی کردند!
رقص هله لپه رکی یکی از این رقص هاست. واژه هه لپه رکی به معنی جنبش و تکان و در اصل به معنی حمله کردن است ،که نمادی از حرکات جنگی است از گذشته های دور به یادگار مانده است، و چیزی فراتر از رقص عادی می باشد.
حرکات هه لپه رکی در چهار نوع مراسم عرفانی مذهبی، شادی و عروسی، عزا و ختم اجرا می شود. این رقص چند نشان دارد که در زیر به آنها اشاره می کنیم:
در این رقص "چوپی" دستمالی است که بجای شمشیر استفاده می شود که نشانه صلح و آشتی است. داشتن دستمال در این گروه در دست نفر اول و نفر آخر نشان از برابری است. در این رقص دست ها را به هم گره می کنند که نشان از اتحاد است.
ره ش به له ک یا کنار هم بودن زن و مرد نشان از برابری، و خواهرو برادریست.کوبیدن پا بر زمین به این معنی ست که خاک وطن من است و هورای بلندی که در این مراسم کشیده می شود به منظور ترساندن دشمن است. در این رقص خاص نشستن منفور و نشانه تسلیم است.
گفته می شود چون حرکات این رقص همه هماهنگ و متحد است و در بخشی از آن سرها را به طرف آسمان می برند، می تواند نشانه ای از نوعی پرستش باشد.
زیره کاری ها و فلسفه ی رقص هه لپه رکی
معمولاً بهترین رقصنده (زن یا مرد) نقش رهبری گروه سرچوپیکِش (سهچۆپیکێش) را به عهده میگیرد و اولین نفر حلقه رقصندگان است. او با انجام ماهرانه حرکات نمایشی توسط دستمالی که در دست راست خود دارد و نیز به کمک اصواتی هیجان انگیز و گاهی با کلام ضمن افزودن بر هیجان رقصندگان مسئولیت تنظیم سرعت و ریتم حرکت گروه را بر عهده میگیرد.
قرار گرفتن در این نقش جذابیت فراوانی دارد و رقصنده را در موقعیت بهتری نسبت به مابقی گروه قرار میدهد. سرچوپیکش گاهی برای ایجاد نشاط بیشتر میتواند از حلقه رقص جدا شده و با توجه به تبحر خویش حرکات نمایشی فردی نیز انجام دهد. بقیه گروه در حالیکه دست هایشان رو به زمین و در امتداد دو پهلویشان قرار دارد پنجه در پنجه رقصندگان مجاور ایجاد حلقهای پیوسته میکنند. برای دیدن ادامه مطلب اینجا کلیک کنید.